Tuesday, March 4, 2014

Positivity is the best healing medicine


Assalamualaikum,
2 years plus of marriage without ‘zuriat’ is not a simple things to handle. The heart is frigile, the people’s mouth with cruel words, the concerns that raised touched etc.

But for me Allah knows the best, He knows when is the right, when shall He gives the ‘rezeki’.
Terms of ‘rezeki’ can be defined as wide as we can ;

Zuriat, kerja yang bagus, pangkat yang baik, suami dan isteri yang memahami, mertua yang baik hati, biras dan ipar yang baik dan best, parents yang caring etc.

These all are rezeki kan?

But for me, I’m still waiting, waiting for me and hubby’s fruits of love. Jika Allah S.A.W izinkan, InsyaAllah He’ll give us a chance to be a parents, if No, then, we should try and try to get proper treatments , which is on going. If also No, InsyaAllah will Redha with this test.

But, bukan mudah untuk ada hati secekal badang, se ‘ignorance’ kuda (pepatah tah ape2, hehehe), tapi Allah uji hambaNya pada hamba yang mampu menghadapinya. Aku percaya ini janji Allah pada umatnya.

1 March 2014, the Opening of Second Penang Bridge, which is I’m working on this mega project, sejak aku berkahwin, which is nearly 3 years aku kat this company, the bridge now opening, but me, is remain the same, the same person and same family members. Alhamdulillah, during the construction, there’s lotsa things and difficulties for this Malaysia’s mega project. Akhirnya, the bridge is open to publics, and mostly Penang state communities love the bridge! Alhamdulillah....

Sejak sekarang, aku rasa sebak untuk bercakap dan berbincang dengan mama. Bila call,  she’s keep on asking about baby, and usaha. Ya Allah, segalanya bukan keinginan aku, bukan keinginan suami, kami redha dengan ujian dan dugaan Allah, tapi kekadang, aku masih menagis, sebak, masih mempersoalkan kenapa Allah uji kami begini, tetapi katanya aku dipujuk suami yang mana dia tak mahu aku mempersoalkan takdir Allah. Aku fikir banyak kali untuk telefon atau berborak, aku tak mahu mama dan abah , serta adik2 nampak kesusahan aku, keperitan aku... tapi aku terkadang tak mampu untuk menyorok segalanya. Adik2 lain bila call bole borak pasal pregnancy, kenapa itu dan ini, cucu buat apa, dia mcm mana hari ini, apa yang dia dah pandai. Aku? Cuma bertanya khabar, dan seolah2 the conversation tak ada pun yang menarik. Ini perasaan aku ke? Macam mana lah agaknya yang berTTC selama 7,8,9 tahun tu kan?

Dalam kecelaruan  about the pregnancy, TTC etc. Aku memilih untuk positif, buatlah sesuatu untuk elakkan terlalu berfikir tentangnya, cuba untuk bersangka baik dengan rezeki Allah. But surely, it is not an easy things to do kan? Cuba dan terus mencuba. Doa dan terus berdoa semoga suatu hari nanti rahim ini mampu untuk mengadung zuriat yang baik, cantik, indah, soleh dan solehah. Ameen.

Nota ini adalah pesanan untuk diri sendiri. Semoga aku cekal.



No comments: